01 de maig 2006

Cap de setmana medieval

Aquest darrer cap de setmana d’abril una xicoteta delegació de la Junta de l’Associació de la Llegenda de St. Jordi de Banyeres de Mariola vam visitar Montblanc, localitat catalana que també representa el mite de la mort del drac per part de Sant Jordi.
En arribar el divendres per la nit, després d’un passeig pel casc antic, vam gaudir d’un magnífic correfoc a càrrec dels Dimonis de Montblanc i diverses colles convidades pels carrers de la vil·la que acabaren amb la Dracum nocte’ - invocació del drac i les forces del mal- davant l' antiga església de Sant Francesc. Seguidament, i dins de la mateixa església –temple sense consagrar- va tindre lloc un concert dels grups de metal folk SAUROM, LÀNDEVIR i NO APTO. No sé si mai heu assistit a un concert dins una fabulosa església gòtica ataquinada de gent. Increïble.
Férem nit a Alcover. A l’endemà, dissabte, es va inaugurar el mercat medieval, cèlebre a tota Catalunya pel context i la extensió de paradetes. Montblanc està emmurallat i al seu interior les cases, els carrers, els palaus i edificis públics... tots conserven un sabor antic, com si estigués congelat l’esplendor medieval del poble. A més d’açò, els comerciants als negocis o la gent del poble es vesteix de medieval per eixir al carrer i augmentar l’ambient de l’època. Eixe mateix dia, dissabte pel matí en ple mercat medieval, vam quedar amb la gent de l’Associació Medieval de la Llegenda de St. Jordi d’allí, que ens van atendre amb molta atenció i amabilitat. Vam bescanviar punts de vista sobre la representació de la Llegenda i el context en que es realitza en els dos pobles. És de destacar que l’associació montblanquina, a banda de la representació, també s’encarrega des de fa vint anys d’organitzar els actes entorn al mercat i la setmana medieval.
A les 10’30 de la nit va tindre lloc la posada en escena de la Llegenda de St. Jordi, que vam poder gaudir unes 3000 persones, situades front a la muralla de Montblanc, davant la qual es desenvolupa l’acció. Segons la tradició catalana, el poble que patia la gana del drac era Montblanc. I va ser allí on St. Jordi va salvar a la princesa, com explica Joan Amades al seu Costumari Català. Per açò l’obra tracta de ser també una recreació de la vida dels nobles i vilatans al Montblanc medieval.

El diumenge pel matí vam fer una visita al monestir de Poblet – patrimoni de la humanitat i tomba de molts dels nostres reis – i per posar punt i final al viatge pararem al delta de l’Ebre a dinar una saborossíssima paella marinera.

En definitiva, un viatge del que s’ emportem un bon record, per l’amabilitat de la gent i la categoria i bellesa dels llocs que hem visitat.

DE TOT UN POQUET ha dit...

Montblanc: quants records em duu aquest poble... ho he hagut de passar moltes vegades quan anava de pas cap a Agramunt (l'Urgell) on vaig fer de professor uns quants cursos. Poquets però intensos! Un curs vaig impartir classe de Llatí i Grec en la nostra llengua: no ho oblidaré mai.

Anònim ha dit...
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

I'm impressed with your site, very nice graphics!

Anònim ha dit...

Your are Excellent. And so is your site! Keep up the good work. Bookmarked.