19 de novembre 2007

Vinyetes

Alguna vegada he reflexionat sobre els meus inicis en el món de l’art. Els primers dibuixos, les primeres lliçons... I anant enrere uns 13 anys em trobe amb els còmics de Mortadelo y Filemón. Jo en llegia asiduament. Era l’època en que mon pare comprava els diumenges l’ABC perquè es col·leccionava una guia de carreteres a fascículs –Per res més. Ell que els periòdics només els obri per la pàgina del joc d’escacs -. Diumenge venia un suplement per a joves, el ‘gente menuda’, i és en les seues pàgines on recorde haver descobert el còmic. Em vaig aficionar també a Astérix (sobre tot), Super Lopez, Tintin, Zipi i Zape... Arran de llegir-los creava jo les meues pròpies històries i els meus personatges. Copiant s’apren molt, i jo vaig entrar al món del còmic a poc a poc. Sense mestres ni cap finalitat concreta; només per a mí. Quants records dels moments on jo dibuixava mentre la família veia la tele, o a l’habitació, o als margens de les llibretes de classe...! En fer 16 anys i començar a practicar la pintura ‘seria’ -a l’oli i tot això- vaig bandejar este vessant de fer perots que no he oblidat, al contrari, practique a sovint.

Recentment era entrevistat Ibáñez, el creador de Mortadelo y Filemón, que enguany fan 50 anys. I comentava l’home; El còmic popular ha mort. Abans els quioscos de la Rambla n'anaven plens. Ara no n'hi ha ni un. Ara tenim la super-Obregón i coses per l'estil. La mainada fabrica els seus propis còmics amb els videojocs i les consoles. I em sap greu. El còmic és el primer pas cap a la literatura.

Llegir seguides la primera i l’última frase dóna una conclusió trista.

PD; Buscant una foto dels personatges susdits per ilustrar estes linies m'he trobat una imatge de les aventures de Mortadelo a Nova York que Ibañez va dibuixar l'any 1992. Atenció amb allò destacat per la fletxa negra. Sorprenent, eh?

2 comentaris:

DE TOT UN POQUET ha dit...

Sí que és cert... i a més, el vici de llegir s'aprén de xicotet... Mon pare rebia un diari (crec que mig falangista) i jo el veia llegir un poquet cada nit... et parle dels 6o i es veu que m'ha quedat eixa passió per la lectura d'aquelles nits gelades i llargues...
Àngel

Oriol Nicolau i Tell ha dit...

Jo recordo rellegir-me una i altra vegada els còmics de l'Asterix (també sobretot!), Mortadelo i Filemon, i Tintin. Certament va ser la meva entrada al món de la literatura, com bé dius. La veritat és que és trist veure com mons cosins petits, en comptes de traginar el cavall fort amunt i avall, o la revista dels Súpers, porten la Play 3 portàtil o altres consoles (també és veritat que ma mare no em deixava tenir consola!).